Menu

Horeca etiquette, hoe zat het ook alweer?

Wijzigingsdatum 26 september 2022
Hoe zit het ook alweer met de etiquette in de horeca? Hoe verzorg je de gast van uitstekende service? Wij hebben voor jullie een aantal belangrijke etiquette op een rijtje gezet, zodat jij altijd kunt shinen aan tafel en de gasten kunt verwennen!

Etiquette 1: bestek

Aan hoe het bestek bij de gasten op hun bord ligt, kun je makkelijk aflezen in welke fase van het gerecht de gasten zitten. Zie hieronder een makkelijk geheugensteuntje:

 

Etiquette 2: wijnglazen

Wil je een wijnglas pakken, ben je toch weer vergeten welk glas voor welke wijn is; herkenbaar? Natuurlijk kan het per horecagelegenheid verschillen wat voor glas er gebruikt wordt, maar in de afbeelding hieronder vind je welke wijn in welk glas moet. Tip: vergeet niet het glas aan de onderkant vast te houden, anders krijg je vingerafdrukken op het glas en dat is natuurlijk niet heel hygiënisch.

 

Etiquette 3. uitserveren

Het uitserveren van borden en glazen gaat altijd vanaf de rechterkant van de gast. Bij het uitserveren van drankjes serveer je altijd het drankje met het logo naar de gast toe en de borden altijd met het gerecht netjes in het midden. Weet je niet zeker wat het middenvan het gerecht is? Vraag het even aan je leidinggevende!

 

 

Etiquette 4. volgorde van uitserveren

Tijdens het uitserveren bestaat er een volgorde waarin de kaart, gerechten of dranken worden geserveerd. De regel is: van vrouw naar man en van oud naar jong. Probeer daarnaast ook de gerechten en dranken op volgorde van koud naar warm te serveren. Hierdoor voorkom je dat de warme gerechten of dranken afkoelen voordat de rest geserveerd is.

 

Etiquette 5: gastenreis, ontvangst en afscheid

Het ontvangst en afscheid zijn de eerste en de laatste indruk die een gast heeft bij een restaurant of locatie, heel belangrijk dus! Hoe zorg je voor een perfect ontvangst en afscheid?

Ontvangst: Het is belangrijk dat de gasten zich gelijk welkom voelen als ze bij de locatie aankomen. Heet de gast welkom, bied aan om de jas aan te nemen, loop mee naar de tafel in een restaurant of instrueer de gast hoe de rest van de gastenreis verloopt.

Afscheid: Des te persoonlijker het afscheid verloopt, des te positiever het gevoel waarmee de gast de locatie verlaat. Vraag daarom altijd naar hoe de dag/avond van de gast is geweest en wens de gast een fijne dag/avond toe.

 

Etiquette 6: het inschenken van wijn

Als je voor het eerst met een nieuwe fles wijn bij een tafel komt, dan presenteer je de wijn altijd even kort. Je vertelt de naam van de wijn, waar de wijn vandaan komt en wat voor wijn het is (bijvoorbeeld Chardonnay of Merlot). Daarna vraag je of een van de gasten de wijn zou willen proeven. Je schenkt dan ongeveer één grote slok in waarbij je de wijnfles aan de onderkant van de fles vasthoud, met het etiket naar de gast toe gericht. Schenk na het proeven eerst de glazen in van de andere gasten om daarna weer uit te komen bij de gast die de wijn als eerste heeft geproefd.

Etiquette 7: het openen van een fles wijn

Je krijgt de opdracht om een fles wijn te openen, maar hoe moest dat ook al weer? We hebben een video voor je waarin super snel en handig wordt uitgelegd hoe je een wijnfles moet openen met een kelnersmes. Oefening baart kunst, dus vooral lekker veel oefenen! 😉

Vanuit jarenlange ervaring in de horeca deelden we met jou dé meest voorkomende situaties rondom horeca etiquette. Er zijn natuurlijk nog veel meer situaties die je kunt tegenkomen. Heb je nog dringende vragen over etiquette in de horeca? Stel ze aan ons via ons Instagram account!