Generatie Z op de werkvloer: met deze 5 tips haal je ze binnen!

Talentbehoud

Leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Niels de Rooij

Wat zoekt de jonge generatie werkenden, ook wel Generatie Z genoemd, in een baan? Wij bieden je een kort maar krachtig overzicht met 5 concrete tips die jou aantrekkelijk maken als werkgever. Behapbare stof, precies waar deze generatie jongeren gek op is.

1. Generatie is Z ‘woke’

Generatie Z is zich bewust van de wereld. Wereldwijd hebben ze succes met klimaatrechtszaken en maken ze zich hard voor diversiteit. Activisme zit in het bloed doordat ze opgegroeid zijn met de mentaliteit om overal van op de hoogte te zijn. Deze generatie weet wat er in de wereld speelt en wil daarbij betrokken zijn.

Tip: waar maak jij je hard voor als organisatie en hoe maakt dit impact op de omgeving? Hoe zorg jij voor diversiteit binnen je organisatie? Als je deze vragen concreet, oprecht én overtuigend kunt beantwoorden, dan zal je Generatie Z straks van je af moeten slaan.

 

2. Generatie Z kiest voor lekker leven

Naar aanleiding van onze eerdere burn-out epidemie hebben we geleerd dat het leven gaat om het hier-en-nu. Het motto ‘werken om te leven’ bestaat niet meer. ‘Lekker leven’ is voor velen het nieuwe credo! De vijfdaagse werkweek wordt langzaam verleden tijd.

Tip: accepteer dat fulltimers zeldzaam worden en bedenk nieuwe innovatieve manieren om een fulltime functie te vullen. Denk aan duo-sollicitaties of het matchen van twee gelijkwaardige sollicitanten die het beste in elkaar naar boven halen.

 

3. Generatie Z wil werkplezier

Het verbaast je misschien, maar Generatie Z is zich bereid te gaan binden aan een werkgever. Baanzekerheid wordt belangrijker. De scheidslijn tussen werk en privé verdwijnt en collega’s worden vrienden, ook buiten werktijd. Werkplezier is hot!

Tip: investeer in een interne community waarin werknemers fan worden van de organisatie. Een platform waarin alle lagen van de organisatie emoties, ontwikkelingen en successen intern kunnen worden gedeeld. Maak hiervan een exclusief platform.

 

4. Generatie Z werkt graag hybride

Flexibiliteit is goud. Nu Generatie Z geproefd heeft van het thuiswerken, slaan de meeste Gen Z’ers aan op een hybride vorm van werken. Ja, ze willen zich nog steeds kunnen verbinden en multidisciplinair kunnen samenwerken, maar ze willen soms ook kunnen vlammen in ‘the pj’ met de laptop op schoot. Als organisatie vraagt dat om het geven van een hoop vertrouwen.

Tip: geef vertrouwen! Voordelen van thuiswerken is het hebben van geconcentreerde werknemers die niet vaststaan in de file. Wel belangrijk om daarnaast te investeren in verbinding en motivatie wat door thuiswerken nadelig beïnvloed kan worden.

 

5. Generatie Z snakt naar uitdaging

Generatie Z snakt net als zijn voorgaande generaties naar groei. Persoonlijk en professioneel willen ze zichzelf uitdagen.

Tip: Mogelijkheden als gamification, online leren, coaching of begeleiding door ervaren professionals in het vak zorgen voor aantrekkelijke ontwikkeling. Generatie Z’ers hebben feedback nodig om te slagen, zorg ervoor dat er een omgeving ontstaat waarin feedback en suggesties vrijelijk worden gedeeld, zowel formeel als informeel.

 

Bonustip: Mand

Toen Ben Strik met zijn mandje op tv verscheen veroverde hij de harten van Generatie Z. Sindsdien moet alles kort en krachtig!

Tip: Geen lange teksten, verover ze met een innovatief, bondig en krachtig verhaal.