Werkgeluk binnen de organisatie

Kennisbank, Ontwikkeling, Service Excellence, Uncategorized

​Gemiddelde leestijd: 3 minuten


Geschreven door: Julia de Klein

 

Werken aan Werkgeluk door interne focusgroepen

Medewerkerstevredenheid onderzoeken achterhaald?

In klassieke medewerkerstevredenheid onderzoeken krijgen collega’s eens per jaar een vragenlijst toegestuurd. Ondanks dat vaak vermeld is dat het anoniem is, durven collega’s niet het achterste van hun tong te laten zien en zeker niet op schrift te stellen. Daarnaast is het vaak een momentopname. Kortom, het leidt vaak niet tot de meest betrouwbare inzichten en vooral niet tot de gewenste effecten die zowel de werkgever als de werknemers hiermee hebben. Namelijk: door middel van gesprek gezamenlijk komen tot verbetering.

 

Interne Focusgroepen

Wij zochten dus naar een andere manier om te weten wat er speelt onder collega’s. Waar worden ze blij van en levert hen veel energie op en wat juist niet? We merkten dat collega’s erg bereid zijn antwoord te geven op dit soort vragen wanneer ze in de juiste setting gesteld worden. En organisaties zijn al best wel gewend inzichten van klantbeleving te verzamelen via focusgroepen, maar de meeste organisaties gebruiken deze methode nog weinig met het eigen team. Met deze reden zijn we interne focusgroeppen gaan houden. Vanuit elke afdeling (Tribe) wordt een collega gevraagd hieraan deel te nemen, zodat we een mooie afspiegeling hebben vanuit elke Tribe, om vervolgens een open gesprek te faciliteren over wisselende onderwerpen, zoals contact, ontwikkeling, werkgeluk (onze kernwaarden) of service excellence, hetgeen waar wij naar streven.

 

Werkgeluk

De sessie over werkgeluk bracht ons interessante inzichten. Bij de vraag hoe werkgeluk momenteel werd ervaren benoemde vrijwel elke collega in zijn/haar antwoord een onderscheid tussen team en taak. Wat betreft het team werd er beduidend hoog gescoord op werkgeluk, waar die score toch duidelijk lager was wanneer het aankwam op de werktaken van deze groep. Het is natuurlijk ontzettend fijn om de bevestiging te krijgen dat de cultuur en sfeer ervoor zorgt dat mensen blijven, nog fijner is dat we inzichten hebben gekregen die we hiervoor niet hadden en… waar we ook daadwerkelijk wat mee kunnen. We hebben dit meteen doorgepakt.

 

Zinvol of zinloos

We hebben gemerkt dat er 2 factoren zijn die van belang zijn voor het succes van de interne focusgroepen. Ten eerste wordt er tijdens de sessie een goede vertrouwde sfeer gecreëerd en je dit vertrouwen ook borgt door in communicatie bijvoorbeeld geen namen te koppelen aan de inzichten. We nodigen collega’s uit vanuit verschillende afdelingen en de mensen die toezeggen zijn degene die ook de behoefte hebben iets te delen of verbeteren. Het tweede en misschien wel het belangrijkste is dan ook dat mensen hier alleen intrinsiek tijd voor willen maken als het zinvol is voor hen. Kortom, dat inzichten meteen worden opgepakt en ook teruggekoppeld. Dan zien ze dat het wel de gewenste effecten heeft. En dat was precies de bedoeling!