Zo win je de war for talent in de hospitality

Talentbehoud

Leestijd: 2 minuten

Geschreven door: Rutger van den Brink

Van complete stilte door de lockdown gaan we naar een vloedgolf van activiteiten. Maar met wie? Eén op vijf horecamedewerkers heeft onze mooie branche verlaten, terwijl ze juist nu heel hard nodig zijn. De war for talent is weer in alle hevigheid losgebarsten. Toch hoeven we niet bang te zijn voor een tekort aan talentvolle mensen, zolang we maar aantrekkelijk blijven als werkgever, geloven we bij The Hospitalitist. 

Alle feiten op een rijtje

Volgens de Stichting Horeca Vakbekwaamheid waren er voor de coronacrisis 466.000 mensen werkzaam in de horeca. Nu zijn dat er 340.000; ruim 120.000 mensen minder. Deze krapte op de arbeidsmarkt wordt ook gevoeld door organisaties: ruim 12% heeft er nu, na een jaar recessie, last van.

De tekorten zijn ontstaan doordat organisaties geen werkgarantie en dus geen baanzekerheid of toekomstperspectief konden bieden. Daarom zijn veel horecamensen een baan gestart in een andere sector (hallo, GGD). Nu de versoepelingen toenemen zijn vakbekwame hospitality-talenten weer hard nodig. Al helemaal met het oog op de verwachte drukte vanaf dit najaar.

Tijdens de Eventsummit bij onze partner De Jaarbeurs sprak ik veel van mijn branchecollega’s die een enorme uitdaging ervaren voor wat komen gaat. Hele bizarre situatie van stilstand tot vloedgolf aan activiteiten.

Behoeftes en ervaringen zijn ‘nieuw’

Binnen de hospitality-branche zijn er veel veranderingen. Van covidprotocollen tot bestellen via een QR-code. En hoe is de verwachting van de gast veranderd rondom service en beleving, na maandenlang vervreemd te zijn geweest van service in een mooie zaak?

Proces en beleving zijn dus nieuw. Deze veranderingen vragen veel aanpassingsvermogen van je team. Daarnaast zijn medewerkers door de lockdown nog meer waarde gaan hechten aan de balans tussen werk en privé. Marathondagen zijn daarbij bijna niet meer in te denken, maar wellicht wel wenselijk of zelfs noodzakelijk door een tekort aan collega’s. Hoe nu verder?

Maak oprecht die verbinding met je medewerkers en bespreek hun actuele behoeftes, neem ze mee in alle veranderingen die zijn doorgevoerd en de ontwikkelingen die er binnen jouw organisatie spelen. Belangrijk is om dit te verbinden met de geschetste verwachtingen van de ‘nieuwe’ gast en de ‘nieuwe’ medewerker. Pas hier dan ook je werkproces op aan.

Zet het DNA en de cultuur van je bedrijf op nummer één

Om te overleven was het voor veel organisaties helaas noodzakelijk om afscheid te nemen van (een deel) van het team waar je zoveel van bent gaan houden en die de cultuur en het DNA van de organisatie ademden. Nu is het juist weer de noodzaak om het juiste talent aan jouw organisatie te binden!

Een team met nieuwe mensen, online ingewerkt en zonder operationele praktijkervaring. Uiteraard is een lekker salaris fijn, maar laten wij onze branche nu eens aantrekkelijk maken door verrassende secundaire zaken en een warme bedrijfscultuur.

Een cultuur gaat niet over één nacht ijs, maar het is nooit te laat om te starten. Zorg voor ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, training op specialisme en geef mensen vrijheid in het maken van beslissingen. Vier gezamenlijk successen op een ludieke manier waardoor iedereen onderdeel wil zijn van jouw avontuur!

Beweeg mee voor succes

Met de versoepelingen voor de deur zal er een enorme drukte binnen onze branche ontstaan. De balans tussen beschikbaar talent en de vraag vanuit de mooiste organisatie loopt scheef. In deze disruptieve tijd is het dan ook erg belangrijk om mee te bewegen naar de behoeftes van je medewerkers.

Zorg voor een hooggewaardeerde bedrijfscultuur, investeer in training en coaching en betrek talent bij de ontwikkelingen van je organisatie om draagvlak en ‘ownership’ te creëren. Zo win jij de war for talent