Menu

Excellente Service als instrument voor behoud van medewerkers?

Wijzigingsdatum 30 augustus 2022

Leestijd: 5 minuten 

In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om aan (goede) medewerkers te komen, is het behoud van bestaande medewerkers extra belangrijk geworden. Hoe hou je de juiste mensen binnen? Bij The Hospitalitist kiezen we ervoor te richten op service excellence en werkgeluk.

The Hospitalitist, de naam zegt het al

Toen The Hospitalitist opgericht werd, is bewust deze naam gekozen. The Hospitalitist is eigenlijk hospitality in persoon. En je kent ze wel, die personen die je altijd met een gulle lach welkom heten, waar je aan alles merkt dat ze blij zijn jou te ontvangen en in de watten te leggen. Precies die mensen zijn goud waard ook binnen je organisatie. Want dat type mensen zorgt voor gasten die terug willen komen, hogere omzet en… ook voor een topsfeer en behoud van je team.

Waar te beginnen?

Om me heen zie ik dat dit vaak begint bij de ondernemer die oprecht als doel heeft om excellente service te verlenen. Dat moet echt in de basis van de organisatie zitten, bij wijze van spreken het fundament. En dat is niet vanzelfsprekend. Maar als dit zo verweven zit in je eigen waardes, dan merk je ook dat er dus erg “wakker” gereageerd wordt op de mensen en momenten waarop dit niet helemaal gebeurt. Dat helpt enorm in het bewaken van die juiste cultuur. Daarnaast is belangrijk dat je deze visie voortdurend blijft delen. Tijdens de dagelijkse gang van zaken moet deze visie altijd helder overeind blijven staan.

Voorbeelden van excellente service

Een recente ervaring van uitmuntende beleving was bij Crisp, de online supermarkt voor iedereen die van lekker eten houdt. Ik heb zelf ook als klant van hen ervaren dat het niet voelt als een trucje. Ze hebben het daar zo verweven in hun hele organisatie, dat dit overal voelbaar is. Een ander voorbeeld is This is Holland. Deze toeristische attractie in Amsterdam opende de deuren in 2017 en The Hospitalitist was human capital partner voor de collega’s die daar werkten. Zij waren zo gericht op de gastbeleving, dat er afspraken gemaakt werden over de tarieven van de collega’s die via ons daar werkten. Hoe hoger de gasttevredenheid, hoe meer er betaald werd voor de collega’s. En dat werkte uiteraard ook andersom, een afspraak die wij prima bereid waren te maken gezien wij gastbeleving essentieel vinden en juist daarom ook bekend staan. Een fantastisch voorbeeld van hoe het belang van de gastbeleving ook in de operatie doorgevoerd werd.

Service excellence met The Hospitalitist

Dit ademt onze hele organisatie. Dat betekent dat dit zowel intern merkbaar en voelbaar is, als voor al onze partners. We hebben samenwerkingen gericht op recruitment, gericht op training en ontwikkeling en gericht op ons team van flex talenten. Wij focussen ons in alle gevallen op werkgeluk, want dat werkt door op allerlei gebieden. Oprecht gelukkige mensen zijn geduldiger, ze stralen geluk uit en dat werkt aanstekelijk. Dus automatisch leidt dit tot een hogere gasttevredenheid, maar ook tot gelukkigere teams. En dat is precies wat we deze tijden zoeken. Er is een grote krapte op de arbeidsmarkt, er valt steeds minder te vissen in de vijver met nieuwe collega’s. De manier om goede en tevreden medewerkers te behouden (en daarmee ook hun netwerk aan te trekken), is door te richten op werkgeluk. The Hospitalitist helpt hier graag bij! Nieuwsgierig geworden hoe we jouw organisatie hierbij kunnen helpen?

Neem gerust contact op met mij.

rutger@thehospitalitist.nl / 06-42235517